;

Nieuwe lift Skiarena Andermatt – Disentis – Sedrun

Nieuwe lift Andermatt
Nieuwe lift Andermatt. Foto: ASD-Marketing AG

Het skiseizoen loopt bijna ten einde, maar bijna is nog niet helemaal. In het Zwitserse skigebied Skiarena Andermatt – Disentis – Sedrun gaat er vanaf begin april een nieuwe skilift open. Een ongebruikelijk moment is het wel. Meestal wordt een gondel gebouwd in het zomerseizoen en gaat deze open bij de start van een nieuw seizoen.

In dit geval is het een soort feestelijke afsluiter. Deze gondel maakt de verbinding tussen deze 3 separate skigebieden compleet. Een plan dat een aantal jaren geleden bedacht is, is bij deze volledig afgerond.

Het skigebied ligt op de grens van twee Zwitserse kantons. Andermatt ligt in het kanton Uri en Disentis en Sedrun liggen in het kanton Graubünden. ’s Zomers zijn de dorpen verbonden door de Oberalppass, maar deze is ’s winters natuurlijk gesloten voor verkeer. In plaats van auto’s kunnen er dan skiërs over de pas glijden. Ook rijdt hier de bekende Matterhorn Gotthard Bahn. Deze treinverbinding begint in Disentis en eindigt, bovenop de Gornergrat, in Zermatt. Met de trein zijn de dorpen ook ’s winters met elkaar verbonden, maar een aantal jaren geleden ontstond ook het idee om de skigebieden van deze dorpen aan elkaar te verbinden. Een zeer ambitieus plan, zeker omdat de Zwitserse wintersportgebieden het financieel best wel zwaar hadden na het loslaten van de koppeling tussen de Euro en de Zwitserse Franc.

Nieuwe Pendelbahn Andermatt
Nieuwe Pendelbahn. Foto: ASD-Marketing AG

In 2014 vond men een Egyptische investeerder die wilde bijdragen aan de uitbreiding en ontwikkeling van zijn geliefde Andermatt. Samih Sawiris bracht een deel van het geld in. In totaal werd er op dat moment 130 Zwitserse Franc voor het plan uitgetrokken.

In 2015 werd een nieuwe stoeltjeslift ‘Gurschen’ gebouwd in het skigebied Gemsstock. Het  jaar daarop volgden de stoeltjeslift ‘Gütsch-Flyer’ en de stoeltjeslift vanaf de Oberalppass ‘Oberalp-Flyer’. Het design van deze laatste is van de Porsche Design Studio. Drie nieuwe topmoderne stoeltjesliften in een Zwitsers skigebied in 2 jaar tijd, is al bijzonder. Maar dit was slechts het begin in de zomerseizoenen die volgden zijn alle skiliftbouwers heel druk geweest in Andermatt.

In de zomer van 2017 werd de gondel ‘Gütsch-Express’ gebouwd, een moderne achtpersoonsgondel vanuit het dorp Andermatt naar Gütsch op ruim 2300 meter.

In de zomer van 2017 werd ook de ‘Schneehüenerstock-Flyer’ gebouwd waarmee je vanuit Andermatt naar Sedrun kon skiën.
Een jaar later, in 2018,werd er de ‘Schneehüenerstock-Express’ gebouwd waarmee je ook weer terug kunt komen vanuit Sedrun naar Andermatt. In deze periode werd ook gebouwd aan een gondel voor 70 personen vanuit Sedrun-Sallins naar Cuolm da Vi in het skigebied van Disentis. Deze lift is de laatste lift van het verbindings-plan dat ongeveer vijf jaar eerder ontstond. Er is nog wel een plan om een gondel te maken vanuit het nabijgelegen dorp Göschenen naar Gütsch om ook dat dorp te betrekken bij het skigebied. Echter is dit nog niet geconcretiseerd.

Bergstation nieuwe Pendelbahn
Bergstation nieuwe Pendelbahn. Foto: ASD-Marketing AG

De planning was om operabel te zijn vanaf de zomer in 2019, maar er is deze week bekend geworden dat de lift al begin april open kan. Dit skigebied ligt behoorlijk hoog maar ook de geografische ligging draagt bij aan een grote sneeuwzekerheid. Daarnaast is er niet alleen geïnvesteerd in de lift-infrastructuur maar ook in kunstmatige besneeuwing. Het skigebied is geopend tot eind april, en de nieuwe lift zal feestelijk worden geopend op 6 april, waarna er nog 2 weekends gebruik van gemaakt kan worden door de wintersporters.

Het skigebied is verheugd door het feit dat de lift eerder geopend kan worden dan initieel gepland. Er kan gebruik gemaakt worden van meer dan 180 kilometer aaneengesloten pistes en 22 liften. Er zijn nieuwe pistes en kinderlandjes gemaakt, een modern snowpark en er zijn verschillende nieuwe restaurants langs de pistes bijgekomen. In Andermatt is een heel groot Radisson Blue hotel gebouwd waardoor er gehoopt wordt helemaal mee te kunnen doen met de andere grotere skigebieden in deze regio. Ook proberen ze het skigebied aantrekkelijker te maken door in het skiseizoen 10 dagen te organiseren waarop je voor 10 CHF een dagkaart kunt kopen. Er zijn ook flex-tarieven geïntroduceerd, waardoor ze hopen dat er meer spreiding van de drukte komt. Er is tevens geïnvesteerd in parkeerplaatsen en openbaar vervoer.
Kortom: Andermatt heeft zich de laatste jaren omgetoverd tot een supermodern skigebied en kan zich meten met de groten der Aarden, zowel als je kijkt naar Zwitserse skigebieden alsook naar die in andere Alpenlanden. Goedkoop zal het niet worden voor ons als Nederlanders, maar het is een fenomenaal skigebied op hoogte in een prachtige omgeving. Als echte Zwitserland-liefhebber staat Andermatt heel hoog bovenaan mijn wensenlijstje.

Bronnen:

https://www.andermatt.ch/de/region-entdecken/erlebnisraeume/andermatt-disentis-sedrun

https://www.skiarena.ch/de

https://www.luzernerzeitung.ch/zentralschweiz/uri/neue-pendelbahn-verbindung-andermatt-sedrun-disentis-ist-vollendet-ld.1105184

https://www.andermatt-swissalps.ch/files/Downloads/DE/Medienmitteilungen/01_MM_Bauarbeiten_SkiArena_Oktober18_DE.pdf

http://sismedia.mit.ch/skiarena/sismap/4/html/winter/de/?showaccordion=0